H1N1 & JEREBU : Kenapa Kita Terpilih?

TERPILIH ATAU DI UJI?

Sabah berada ditempat teratas dilanda H1N1 jika dibandingkan dengan negeri lain di Malaysia. Dengan jumlah penutupan sekolah melebihi 10 buah sudah menjadi petunjuk kepada pelebaran wabak ini. Belum sempat berakhir H1N1, jerebu pula melanda sejak ahad lepas. Persoalannya, ialah kenapa Sabah menjadi pilihan kepada fenomena ini.

Jerebu-Content

Jerebu merupakan fenomena atmosfera yang berlaku apabila debu, asap dan zarah pencemaran lain yanng terdiri daripada habuk, jelaga, debu, abu dan gas pada atmosfera rendah iaitu pada kedudukan di bawah paras 2 km. Walaupun fenomena ini diihat mengaburi pemandangan indah ciptaan Allah, namun beberapa gas berbahaya turut terapung bersama jerebu iaitu karbon monoksida, methan, nitrat berasid, sulfat berasid dan lain lain kimia. Kewujudannya gas-gas ini, boleh mengancam aktiviti dan kesihatan manusia. Mengingatkan kejadian jerebu pada tahun 1997, MALAYSIA mengalami kerugian lebih kurang RM34 bilion dari sektor pertanian dan perlancongan dan ini tidak termasuk lain-lain sektor. Kesihatan manusia juga turut terjejas dan dianggarkan lebih 20 juta penduduk di rantau ini dikatakan mengalami penyakit berkaitan pernafasan sepanjang kejadian itu.

Sebagai umat yang beriman, fenomena-fenomena sebegini sepatutnya dilihat dalam kerangka ketuhanan kerana setiap sesuatu yang berlaku ada sebab. Mungkin sudah banyak kerosakanyang kita lakukan di bumi ini samada kerosakan persekitaran fizikal seperti pemusnahan tumbuhan, perataan bukit, pencemaran sungai ataupun mungkin, sistem hidup berlandaskan Al-Quran itu sudah dirosakkan oleh kita dan berlawanan dengan fitrah kita sebagai hamba Allah. Dalam konteks sebegini, adalah elok untuk kita melihat dan meneliti satu firman Allah s.w.t dalam Al-Quran, surah Ar-Ruum ayat 41:

Telah timbul berbagai kerosakan dan bala bencana di darat dan di laut Dengan sebab apa Yang telah dilakukan oleh tangan manusia; (timbulnya Yang demikian) kerana Allah hendak merasakan mereka sebahagian dari balasan perbuatan-perbuatan buruk Yang mereka telah lakukan, supaya mereka kembali (insaf dan bertaubat)

Ertinya, bagi orang mukmin musibah sebegini sebenarnya adalah teguran daripada Allah terhadap kesalahan dan tingkah laku manusia yang sudah terlalu jauh menyimpang dan meninggalkan ajaran sebenarnya. Musibah ini memperingatkan kita untuk kembali ke pangkal jalan meninggalkan kemaksiatan dan dosa, kembali kepada kebenaran. Bencana yang berlaku ini adalah peringatan Allah kepada manusia, maka sewajarnya kita merenung dan bercermin diri untuk mengingat kesilapan yang dilakukan, seraya bertaubat dan memohon ampun kepada Allah, Tuhan pemilik alam ini sebelum terlambat. Allah masih sayang kepada kita kerana musibah yang datang masih dalam bentuk peringatan bukan dalam bentuk bencana. Sekiranya bencana yang datang bukan lagi dalam bentuk teguran tetapi bencana yang memusnahkan kita dan alam ini seperti banjir besar pada umat Nabi Nuh dan gempa bumi pada umat Nabi Luth, menunjukkan Allah sudah begitu murka dan tidak kasih dengan kita.

Sebagai umat beriman, jalan terbaik untuk menolak bala dan bencana serta memudahkan datangnya kasih sayang Tuhan adalah dengan mengukuhkan iman dan takwa. Hal ini dengan tegas Allah dalam firman-Nya bermaksud: Andai kata penduduk satu negeri itu benar-benar beriman dan bertakwa, maka kami akan bukakan kepada mereka keberkatan kami yang datang dari langit mahupun yang tumbuh dari bumi. Akan tetapi jika mereka mendustakan ayat kami, maka kami akan azab mereka akibat daripada perbuatan mereka sendiri ” (Surah al-A’raf, ayat 96).

Wallahu A'lam

No comments:

Post a Comment

Cari Artikel berkaitan

Hebahan Semasa

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Oleh abukhaira by http://skptelipok.blogspot.com/ 2008

Back to TOP